|
|
|
Józef Waroński urodził się 1 stycznia 1907 r. w Czeladzi na Górnym Śląsku (ojciec Władysław, matka Konstancja z domu
Jędrusek). Cywilne wykształcenie uzyskał ukończywszy siedem klas w Wojewódzkiej Szkole Mechanicznej i Hutniczej w
Królewskiej Hucie, czyli Chorzowie (nazwę miasta zmieniono w 1934 r.). 20 września 1927 r. wstąpił ochotniczo do
wojska i skierowany został do Oficerskiej Szkoły Lotniczej jako szeregowy - pomocnik mechanika. 11 listopada 1930 r.
przeniesiony został do 43 eskadry towarzyszącej w 4 pułku lotniczego w Toruniu jako kapral mechanik. 10 kwietnia 1931 r.
odszedł do Centrum Wyszkolenia
|
Podoficerów Lotnictwa w Bydgoszczy na przeszkolenie pilotażowe, a 20 sierpnia 1931 r.
powrócił do Torunia, tym razem do 42. eskadry liniowej. Służył tam do końca września 1935 r., z przerwą na kurs wyższego
pilotażu w Grudziądzu (20 maja - 27 czerwca 1932 r.). 1 października 1935 r. otrzymał przydział do Szkoły Podchorążych
dla Podoficerów w Bydgoszczy i w dokumentach miał tam przydział aż do 15 października 1938 r. Z innych źródeł wiadomo
jednak, że Waroński widnieje także wśród absolwentów XI promocji Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie, toteż
prawdopodobnie szkolenie oficerskie odbywał zarówno w Bydgoszczy, jak i w Dęblinie i 15 października 1938 r. promowany
został do stopnia podporucznika.
Po miesięcznym urlopie Waroński przydzielony został do 35. eskadry liniowej w Krakowie, a 15 marca 1939 r. przeniesiony
do 31. eskadry liniowej (obie wyposażone w lekkie bombowce P.23 "Karaś"). Eskadra ta w ramach przygotowań do wojny
została przemianowana na 31. eskadrę rozpoznawczą, włączona do lotnictwa Armii "Karpaty" i przesunięta z podpoznańskiej
Ławicy, przez Skniłów pod Lwowem, na lądowisko Werynia. Tam Warońskiego zastała wojna. W czasie kampanii wrześniowej
wykonał 4 loty bojowe. 3 września (w załodze z por. obs. Jerzym Sukiennikiem i kpr. strz. Józefem Starostą) brał
udział w nalocie na kolumnę pancerną na szosie Nowy Targ-Chabówka, 5 września wykonywał podobne zadanie pomiędzy
Pińczowem a Kielcami, 7 września wykonywał rozpoznanie szos w rejonie Jarosławia, Przeworska, Łańcuta i Rzeszowa, a
9 września rozpoznawał po trasie Jarosław-Krosno-Jasło-Rzeszów-Kolbuszowa-Mielec-Tarnobrzeg-Brześć. 17 września
Waroński na swym Karasiu wystartował do Czerniowiec w Rumunii. 18 września odleciał stamtąd do Bukaresztu
(z międzylądowaniem w Jassy). W stolicy Rumunii zdał samolot lokalnym władzom wojskowym. Następnie przedostał
się nad Morze Czarne i w porcie Balcik zaokrętował się na statek "St. Nicolaus", którym 15 października odpłynął
do Bejrutu. Z Bliskiego Wschodu do Francji zabrał go francuski "Ville de Strassbourg", który do Marsylii zawinął
29 października 1939 r.
We Francji Waroński przebywał początkowo w obozie dla oficerów lotnictwa w Salon. Pod koniec 1939 r. został wyznaczony
do służby w polskim lotnictwie bombowym, które organizowało się w Wielkiej Brytanii, dokąd odpłynął
na początku stycznia 1940 r. Skierowany został do polskiego obozu na stacji RAF Eastchurch, gdzie przystąpił
do nauki języka angielskiego i przepisów obowiązujących w Royal Air Force. Po paru miesiącach dalszego szkolenia,
znalazł się w pierwszym składzie powstałego 22 lipca 1940 r. w Bramcote 301 Dywizjonu Bombowego "Ziemi Pomorskiej".
W drugiej połowie września Waroński poleciał na pierwsze bombardowanie terenu nieprzyjaciela, celem był francuski
port w Boulogne. W ciągu kolejnych także latał nad porty, z których Niemcy mieli przeprowadzić planowaną inwazję.
W nocy z 24 na 25 września 1940 r. Battle z załogą w składzie: ppor. pil. Józef Waroński, ppor. naw.
Józef Kuliński i sierż. strz. Karol Paliwoda wystartował na kolejne bombardowanie Boulogne. Ok. 80 km od lotniska
macierzystego 301 Dywizjonu, Swinderby, samolot został zaatakowany i zestrzelony przez niemieckiego nocnego
myśliwca. Battle rozbił się o ziemię, nastąpiła eksplozja bomb. Żaden z członków załogi nie ocalał. Porucznik
(Pilot Officer) Józef Waroński odznaczony został Krzyżem Walecznych. Pochowany został na przykościelnym
cmentarzu w Honington.
źródło: Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej
dzięki uprzejmości p. Wojciecha Zmyślonego.
|
|
|