301.dyon.pl




Lotnicy

Biografie

Wspomnienia

Inne teksty





str. 1 | 2


Po odejściu z dywizjonu w sierpniu 1942 r. Majcherczyk wysłany został do mieszczącego się w Boscombe Down AAEE (Aircraft and Armament Experimental Establishment - Instytut Doświadczalny Płatowców i Uzbrojenia). Na własną prośbę został przydzielony do eskadry "A", gdzie latał wyłącznie na myśliwcach. Łącząc doświadczenie w pilotażu z wiedzą fachową z zakresu konstrukcji samolotów, przyczynił się do wyeliminowania licznych usterek w konstrukcji badanych samolotów. Jednym z jego osiągnięć była napisana wspólnie z dr. Georgem S. Hislopem praca pt. "The Determination of Propeller Power Coefficients by Flight Tests on a Spitfire Vc Aircraft" ("Ustalanie współczynników mocy śmigła przez próby w locie samolotu Spitfire Vc"), którą wydano w styczniu 1944 r.

Podczas kilkuletniej pracy w AAEE Majcherczyk miał kilka wypadków lotniczych. 16 maja 1943 r. testował Hurricane'a IV pod kątem parowania paliwa; z powodu źle wyskalowanego wskaźnika ilości paliwa nie dostrzegł, że zbiornik jest pusty. Przy podejściu do lądowania silnik samolotu przerwał i Majcherczyk musiał lądować z wyciągniętym podwoziem w przygodnym terenie. Hurricane skapotował, on sam wyszedł z wypadku z drobnymi urazami. 6 sierpnia 1943 r. leciał na innego rodzaju próbę za sterem Mustanga I. Doszło do uszkodzenia mechanicznego silnika, spowodowanego zbyt dużą szybkością. Majcherczyk po raz kolejny lądował przymusowo ze schowanym podwoziem, z wypadku wyszedł bez obrażeń. 8 grudnia 1944 r. podczas testów tropikalnych w Egipcie na Tempeście V, przy lądowaniu na lotnisku w Kairze złożyła się lewa goleń podwozia, samolot skrzydłem zahaczył o ziemię i okręcił się wokół własnej osi. Po chwili stanęły w płomieniach podwieszane zbiorniki paliwa i Tempest doszczętnie spłonął, lecz po raz kolejny Majcherczyk cudem uniknął ran. 17 stycznia 1946 r. na krótko po starcie na Tempeście V zawiódł silnik. Pilot zawrócił i wylądował na lotnisku, uszkadzając lekko samolot.

2 lipca 1946 r. wystartował za sterami odrzutowego myśliwca Gloster Meteor z zadaniem wypróbowaniu maszyny pod kątem wykonywania korkociągów. Nad miastem Porton z nieznanych przyczyn nie wyprowadził samolotu z korkociągu i rozbił się o ziemię, ginąc na miejscu. Kapitan (Squadron Leader) Antoni Majcherczyk pochowany został na cmentarzu w Durrington. Odznaczony był Srebrnym Krzyżem Virtuti Militari (nr 9439), czterokrotnie Krzyżem Walecznych oraz Distinguished Flying Cross.

źródło: Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej dzięki uprzejmości p. Wojciecha Zmyślonego.


cofnij
str. 1 | 2





Jedynka | Lotnicy | Biografie | Wspomnienia | Fotografie