|
|
|
str. 1 | 2
|
Po odejściu z dywizjonu w sierpniu 1942 r. Majcherczyk wysłany został do mieszczącego się w Boscombe Down AAEE
(Aircraft and Armament Experimental Establishment - Instytut Doświadczalny Płatowców i Uzbrojenia). Na własną prośbę
został przydzielony do eskadry "A", gdzie latał wyłącznie na myśliwcach. Łącząc doświadczenie w pilotażu z wiedzą
fachową z zakresu konstrukcji samolotów, przyczynił się do wyeliminowania licznych usterek w konstrukcji badanych
samolotów. Jednym z jego osiągnięć była napisana wspólnie z dr. Georgem S. Hislopem praca pt. "The Determination of
Propeller Power Coefficients by Flight Tests on a Spitfire Vc Aircraft" ("Ustalanie współczynników mocy śmigła
przez próby w locie samolotu Spitfire Vc"), którą wydano w styczniu 1944 r.
Podczas kilkuletniej pracy w AAEE Majcherczyk miał kilka wypadków lotniczych. 16 maja 1943 r. testował Hurricane'a IV
pod kątem parowania paliwa; z powodu źle wyskalowanego wskaźnika ilości paliwa nie dostrzegł, że zbiornik jest pusty.
Przy podejściu do lądowania silnik samolotu przerwał i Majcherczyk musiał lądować z wyciągniętym podwoziem w przygodnym
terenie. Hurricane skapotował, on sam wyszedł z wypadku z drobnymi urazami. 6 sierpnia 1943 r. leciał na innego rodzaju
próbę za sterem Mustanga I. Doszło do uszkodzenia mechanicznego silnika, spowodowanego zbyt dużą szybkością. Majcherczyk
po raz kolejny lądował przymusowo ze schowanym podwoziem, z wypadku wyszedł bez obrażeń. 8 grudnia 1944 r. podczas
testów tropikalnych w Egipcie na Tempeście V, przy lądowaniu na lotnisku w Kairze złożyła się lewa goleń podwozia,
samolot skrzydłem zahaczył o ziemię i okręcił się wokół własnej osi. Po chwili stanęły w płomieniach podwieszane
zbiorniki paliwa i Tempest doszczętnie spłonął, lecz po raz kolejny Majcherczyk cudem uniknął ran. 17 stycznia 1946 r.
na krótko po starcie na Tempeście V zawiódł silnik. Pilot zawrócił i wylądował na lotnisku, uszkadzając lekko samolot.
2 lipca 1946 r. wystartował za sterami odrzutowego myśliwca Gloster Meteor z zadaniem wypróbowaniu maszyny pod kątem
wykonywania korkociągów. Nad miastem Porton z nieznanych przyczyn nie wyprowadził samolotu z korkociągu i rozbił się
o ziemię, ginąc na miejscu. Kapitan (Squadron Leader) Antoni Majcherczyk pochowany został na cmentarzu w Durrington.
Odznaczony był Srebrnym Krzyżem Virtuti Militari (nr 9439), czterokrotnie Krzyżem Walecznych oraz Distinguished Flying
Cross.
źródło: Polskie Siły Powietrzne w II wojnie światowej
dzięki uprzejmości p. Wojciecha Zmyślonego.
|
|
|